Powered By Blogger

Kamis, 10 April 2014

IKHLAS

Terkadang kita lupa apakah tujuan
sebenarnya, hidup kita ini dan di
manakah akan berakhirnya hidup kita
ini. Semakin hari semakin jauh
kita dari Allah swt dan tidak kurang
juga mereka yang bergerak mencari
Allah, mendekat kepada NYA. Hal ini
semua berlaku kerana kita hanya
hamba Allah yang semuanya sedang
di uji dengan keseronokan dunia.
Hanya segelintir yang menyadari
dirinya sebagai hamba akan
berusaha untuk merubah diri
menjadi hamba yang terbaik.
Namun, apakah tujuan sebenar kita
di hidupkan? Kadang-kadang saya
terlupa, apakah tujuan hidup ini
terutamanya apabila di uji dengan
kesedihan, kekecewaan. Kadang-
kadang saya merasa ingin berputus
asa dan tertanya-tanya, kenapa ‘Ya
Allah, Engkau duga kan aku
sebegini?’. Adakalanya, saya
termenung sejenak, memikirkan
tentang hidup saya yang adakalanya
bahagia dan adakalanya kecewa.
Dari kehidupan ini, ada sesuatu yang
saya belajar yaitu untuk
mendapatkan keredhaan Allah dalam
setiap apa yang saya lakukan.
Apabila kita inginkan redha Allah,
yang paling utamanya, haruslah kita
redha dengan apa yang Allah berikan
pada kita. Memang terlalu sukar
untuk kita redha dengan apa yang
berlaku terutamanya apabila
melibatkan perasaan kecewa, sedih
dan pelbagai lagi yang negative ini.
Saya juga pernah melalui situasi ini.
Kadang-kadang terasa perih. Namun,
ada satu perkara yang harus kita
persiapkan agar diri kita ini mampu
untuk redha dengan apa yang
berlaku. Apa dia?
Jawabnya adalah, percaya kepada
Allah SWT. Inilah perkara yang paling
penting yang harus kita
pupuk dalam diri kita. Jika bersedih,
percayalah pada Allah yang di setiap
kesedihan itu pasti akan di sertakan
dengan kebahagiaan dan di setiap
kesulitan pasti akan di sertakan
dengan kemudahan. Perkara ini harus
untuk kita aturkan dengan rapi
dalam pemikiran kita dan juga
sanubari. Agar kita mampu untuk
sentiasa redha dengan setiap
kurniaan Allah.,,,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar